Vključimo otroke v gospodinjska opravila

Kako otroka aktivno vključiti v pomoč pri gospodinjskih opravilih? Katere naloge mu lahko zaupamo? Kdaj naj ga začnemo navajati na skrb za gospodinjstvo? Naj ga pohvalimo, četudi naloge ni dobro opravil? Verjetno je to le nekaj izmed mnogih vprašanj, s katerimi se sooča vsak starš.

Najprej zatrimo misel, da so gospodinjska opravila le v domeni deklic in da fantkom ni potrebno pospravljati ali držati metle v rokah. Razbijmo tudi stereotip, da so otroci premajhni, da bi bili aktivno vključeni v pomoč pri gospodinjskih opravilih. S pravim načinom in starosti primernim opravilom lahko otroke vključimo v marsikatero dejavnost, pri tem skupaj preživimo prijeten čas, se pogovarjamo in nasmejimo, posledično pa nam vsem ostane več časa, ki ga lahko skupaj preživimo ob igri, v naravi ali na izletu.

Prednosti vključevanja otroka v gospodinjska opravila

Vključevanje otroka v gospodinjska opravila prinaša številne prednosti in ima pozitiven vpliv na otrokov celostni razvoj. Tri najpomembnejše kompetence, ki jih krepimo pri otroku, če ga vključujemo v gospodinjska opravila, so:

  • ODGOVORNOST (Gospodinjska opravila otroku omogočajo, da prevzame odgovornost za določene naloge. S tem se nauči, da so vsakodnevne obveznosti del življenja in da je pomembno prispevati k skupnemu dobremu.)
  • SAMOSTOJNOST (Otrok se uči, kako stvari opravi samostojno. To mu pomaga razviti spretnosti in samozavest za samostojno življenje ter postopoma postati bolj samostojen.)
  • SPOŠTOVANJE DELA (Sodelovanje pri gospodinjskih opravilih otroka nauči, da spoštuje delo, ki ga opravi sam ali kdo drug, in ceni trud, ki ga vloži v določeno nalogo.)

Ob tem velja izpostaviti tudi razvijanje praktičnih veščin, ki bodo otroku koristile vse življenje. Otrok, ki je vključen v gospodinjska opravila, krepi socialne vezi, se počuti bolj povezanega z družino, s tem pa se povečuje njegov občutek pripadnosti skupnosti. Razvijata se vztrajnost in redoljubnost – otrok dobi občutek za red; nauči se načrtovati svoj čas in vztrajati v dejavnosti, dokler ne bo opravljena.

Kdaj začeti z vključevanjem?

Enotnih smernic, kdaj vključiti otroka v proces gospodinjskih opravil, ni, saj so otrokov razvoj in njegovi interesi za okolico zelo različni. Pomembno je, da ga vključimo v dejavnosti, ki se nam zdijo primerne njegovi starosti in njegovim spodobnostim.

  • Otrok, star 2–3 leta, lahko začne s preprostimi opravili, kot so pospravljanje igrač, polaganje umazanega perila v koš za perilo, brisanje mize s krpo ali sodelovanje pri hranjenju hišnih ljubljenčkov.
  • Otrok, star 3–5 let, lahko prevzame več odgovornosti pri gospodinjskih opravilih, kot so odnašanje smeti, pomivanje (plastične, kovinske) posode, pomoč pri pripravi mize za obrok, zalivanje rastlin ali zlaganje čistega perila.
  • Otrok, star 6–8 let, lahko prevzame nekatere zahtevnejše naloge, kot so pomivanje posode, pospravljanje sobe, pomoč pri pripravi preprostih obrokov, samostojno hranjenje hišnih ljubljenčkov ali pomoč pri nakupih.
  • Otrok, star 9–12 let, lahko prevzame večji del odgovornosti pri gospodinjskih opravilih, kot so sesanje tal, pomoč pri čiščenju kopalnice, vzdrževanje vrta, likanje oblačil ali priprava preprostih obrokov.

Dejavnosti prilagodimo otrokovim sposobnostim in njegovi zrelosti. Zaželeno je, da ga postopoma uvajamo v več in v zahtevnejše dejavnosti, pri tem pa ohranjamo pozitiven in spodbuden pristop. Naj bo delo sicer nekaj nujnega, a prijetnega. Otroka pa za opravljeno delo pohvalimo in mu povemo, da cenimo njegov prispevek.

Pohvalimo trud

Zlasti na začetku, ko so otroci še mlajši in jih šele vpeljujemo v pomoč pri gospodinjskih opravilih, se bo verjetno zgodilo, da soba ne bo pomedena, kot bi jo sami, ali prah temeljito pobrisan. Kljub temu otroka pohvalimo za njegov trud. Pohvala otroka spodbudi, da se trudi, in ga motivira za nadaljnje izboljšave. V nasprotnem primeru – če se bomo nanj jezili, kričali in ga zmerjali – bomo zatrli vso motivacijo za delo, otrok pa se bo sčasoma nehal truditi, saj bo ugotovil, da z njegovim delom nismo zadovoljni. Raje poskusimo tako: »Hvala, vidim, da si se resnično potrudil/a, da bi bila soba urejena. Naslednjič lahko poskusiva skupaj najti način, kako še bolje organizirati stvari.« S tem bomo poudarili pozitivno plat njegovega truda in hkrati podali konstruktivne smernice za izboljšanje.

Upam, da sem vam pomagala razjasniti dilemo, ali otroka vključiti v gospodinjska opravila in kdaj pričeti s tem. Vključite ga čim prej, pri tem pa ga spodbujajte in podpirajte, da se uči in raste. Otrok bo tako razvijal samozavest, motivacijo in vztrajnost pri opravljanju gospodinjskih opravil ter drugih nalog v življenju.

Z vami delim simpatičen otroški preglednik hišnih opravil. Natisnite ga in prilepite na hladilnik. Naj postanejo gospodinjska opravila zabavna rutina oz. dolžnost že naših najmlajših. Organizator je super, saj otroka dnevno in tedensko opomni, katere dolžnosti ima. Ko jih opravi, jih s ponosom obkljuka, in tako pokaže, da je delo že opravljeno


Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja