Načrt do znanja: Zakaj je pomembno, da otrokom pokažemo, kako se učiti?

Vsak starš si želi, da bi bil njegov otrok v šoli uspešen, da bi se dobro počutil in da bi pridobil potrebna znanja ter veščine, ki mu bodo koristile v življenju. A pogosto pozabimo, da ni dovolj samo učenje, pomembno je tudi to, kako se otrok uči. V hitrem tempu sodobnega sveta se učenci soočajo s številnimi informacijami in visokimi pričakovanji, pogosto pa nimajo pravega orodja, s katerim bi lahko vse to učinkovito obvladali. To je priložnost, kjer lahko v ospredje stopite vi – starši in jim pokažete, da je učenje veščina, ki jo je mogoče razvijati.

Z vašo pomočjo in podporo se lahko naučijo, kako načrtovati svoje učenje, kako si razporediti čas in kako snov utrditi na način, da jo bodo resnično razumeli in si jo zapomnili. V tem članku vam bom predstavila nekaj ključnih tehnik, ki lahko izboljšajo otrokov pristop k učenju – od pomena urnikov in načrtovalnikov do ponavljanja snovi.

Učenje učenja

Morda smo prepričani, da bodo otroci te veščine pridobili v šoli, vendar velikokrat potrebujejo tudi vašo domačo podporo, še posebej pri osnovah, kot so organizacija učenja, razvijanje samostojnosti in delavnih navad. Pomembno je, da jim že doma pokažete, da učenje ni le pomnjenje faktografskih podatkov (torej učenje na pamet), ampak razumevanje informacije in prenos tega znanja v nove situacije. Naj vaš otrok s pomočjo vaše vzpodbude razvije trdne učne temelje, ki mu bodo koristili vse življenje.

View this post on Instagram

A post shared by Nastja – učiteljica in pedagoginja / Podpora staršem šolarjev (@bobrovsvet)

Načrtovanje učenja

Za kakovostno učenje je potrebno dobro načrtovanje. Ta veščina pa ni nujno samoumevna za šolarje, zato ste jim v tem koraku starši izjemno velika opora. Veliko otrok v osnovni šoli še ne razume časovne komponente in ne zna z njo upravljati, zato velikokrat odlašajo z učenje misleč, da imajo še veliko časa, nakar se zgodi, da je ocenjevanje že naslednji dan. Kako lahko to preprečite? Pogovorite se z otrokom o tem, kako si lahko skupaj sestavita tedenski urnik, ki bo upošteval vse šolske in obšolske dejavnosti ter prosti čas. Načrt naj bo pregleden in preprost. Pomagajte mu pri uporabi vizualnih pripomočkov, kot so listki in planerji, da si lahko sam sproti zapisuje, kaj in kdaj se mora učiti. Pri tem pa poudarjam, spodbujajte otroka, da si urnik pripravi sam, vi pa ga vodite z vprašanji, napotki in mu nudite oporo.

Tedenski urnik

Za kakovostno učenje je potrebno dobro načrtovanje. Z dobrim načrtovanjem in samodisciplino postane učenje lažje, znanje dolgotrajnejše in poglobljeno, rezultati boljši. Tedenski urnik naj vključuje vse ključne dejavnosti: šolske obveznosti, domače naloge, čas za počitek, šport in druženje.

Mesečni načrtovalnik

Z mesečnim načrtovalnikom dobi otrok širši pregled oz. jasno strukturo meseca. Vanj otrok vpiše datume testov, ustnih ocenjevanj in druge pomembne datume (npr. oddaja naloge, prebrana knjiga za domače branje …). Pri takšnem načrtovanje je potrebno vzvratno načrtovanje, tj. od končnega roka oziroma datuma ocenjevanja nazaj. Dan ali dva pred datumom naj nameni utrjevanju učne snovi. Odšteje dneve, za katere ve, da ne bodo na voljo za učenje oziroma pripravo izdelka (npr. šolske ekskurzije, praznovanja rojstnih dni, zasebne dejavnosti …). Dnevi, ki ostanejo, predstavljajo razpoložljivi čas.

View this post on Instagram

A post shared by Nastja – učiteljica in pedagoginja / Podpora staršem šolarjev (@bobrovsvet)

Otrok oceni, koliko časa bo namenil učenju, in učno snov razporedi v dneve, ki so na voljo. Tak dolgoročni mesečni načrt učenja naj ima svoje mesto na tabli, steni ali pisalni mizi. Otrok, ki si sam sestavi urnik in mu sledi, lažje obvlada učenje in ima jasno sliko, kaj in kdaj se učiti. Na ta način se bo izognil neprijetnemu stresu zadnjega trenutka in se naučil načrtovati korak za korakom.

Odmori

Pomembno je, da pri učenju vključite kratke, a redne odmore. Spodbudite otroka, da se uči v krajših seansah, ko je najbolj zbran. To lahko pomeni, da si naredi kratek odmor na vsakih 30 minut učenja, saj to izboljša sposobnost osredotočanja in zmanjša stres.

Ponavljanje in utrjevanje učne snovi

Redno ponavljanje je ključno pri učenju. Nove informacije je namreč potrebno vgraditi v že obstoječe znanje oziroma se jih naučiti. In za to je potrebno utrjevanje. Če učne snovi ne ponavljamo, jo pozabimo. Povejte otroku, da ponavljanje ni izguba časa, temveč najboljši način za dolgotrajno razumevanje in shranjevanje znanja.

View this post on Instagram

A post shared by Nastja – učiteljica in pedagoginja / Podpora staršem šolarjev (@bobrovsvet)

Dragi starši, vaš otrok vas potrebuje kot vodnika in motivatorja, da se bo naučil, kako se učiti. Naj bo vaša podpora pokazatelj, da je učenje proces, ki je lahko organizirano, obvladljivo in celo prijetno. Vzemite si čas za pogovor o učenju in bodite tam, ko potrebuje usmeritve ali zgolj spodbudno besedo.

Viri in literatura
  1. Ažman, T. (2008). Učenje učenja – kako učiti in se naučiti spretnosti vseživljenjskega učenja: priročnik za učence, dijake, učitelje, razrednike in svetovalne delavce. Ljubljana: Zavod RS za šolstvo.
  2. Ažman, T., Brejc M., Koren A. (2014). Učenje učenja: primeri metod za učitelje in šole. Maribor in Kranj: Filozofska fakulteta Univerze v Mariboru in Šola za ravnatelje.
  3. Kolb, K., Miltner, F. (2005). Otroci se zlahka učijo skozi igro do učenja; spodbujanje spomina, koncentracije in razuma; test: kateri učni tip je vaš otrok. Ljubljana: Mladinska knjiga.
  4. Vorderman, C. (2017). Kako se (na)učiti? Priročnik za učinkovito in uspešno učenje. Ljubljana: Mladinska knjiga.
,